A villamosokon is tesztelik a vak és gyengénlátó utasokat segítő szolgáltatást
- Jó hírek
- 2025. október 16.
- 3

A trolibuszok és az autóbuszok után idén ősztől már négy villamostípuson is tesztelik a vak és gyengénlátó utasok számára kifejlesztett szolgáltatást, amelynek segítségével a látássérültek egy távirányítóval aktiválhatják a járművek külső hangszóróit, és a rendszer bemondja, melyik járat érkezik a megállóba - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a fehér bot világnapja alkalmából.
Az önálló életvitelhez szükséges technológiai segítség nem luxus, hanem alapvető jog – erre is emlékeztet minden év október 15-én a Fehér bot világnapja. Ezen a napon világszerte a látássérült emberek közlekedésére és mindennapi akadályaira irányul a figyelem.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is elkötelezett amellett, hogy a közösségi közlekedés mindenki számára elérhető és biztonságos legyen. Ennek jegyében idén ősztől a villamosokon is tesztelik azt a szolgáltatást, amely már a legtöbb buszon és minden trolibuszon működik: a látássérült utasok egyetlen gombnyomással aktiválhatják a beszélő funkciót.
A megállóba érkező jármű ilyenkor bemondja a járatszámot és az irányt, az utastérben pedig elhangzanak a következő megállók, az átszállási lehetőségek, az esetleges forgalmi változások, valamint a villamosokon az ajtónyitás iránya is.
A VIAR-rendszer – hangos segítség a közlekedésben
A VIAR (Visually Impaired – Access Receiver) rendszer integrálása és tesztelése komoly technikai kihívás, különösen a hosszabb villamosok esetében, ahol a megbízható működés kulcsfontosságú. A kísérleti programban több különböző típus is részt vesz:
-
Ganz KCSV7 – a klasszikus, belvárosi villamosok;
-
Tatra T5C5K2 – a főváros egyik legnagyobb számban közlekedő típusa;
-
TW6000 – a Hannoverből érkezett, Dél-Pesten és Zuglóban járó járművek;
-
Siemens Combino NF12B – modern, alacsonypadlós villamos, főként a 4-es és 6-os vonalon.
Ha a tesztek sikeresen zárulnak, és a hatósági engedélyek is megszületnek, a rendszer fokozatosan válik elérhetővé minden utas számára.
Esélyegyenlőség a főváros közlekedésében
A fővárosban már ma is sok járművön elérhető az utas által távirányítóval indítható beszélő funkció, amely a VIAR technológiára épül. A látássérült emberek egy egységes frekvencián működő jelvevő egységgel – a személyes használatra igényelhető vagy kedvezményes áron megvásárolható távirányítóval – aktiválhatják a rendszert.
Ez a kis eszköz nemcsak a járműveken segít: képes megszólaltatni a közúti jelzőlámpákat, a BKK FUTÁR kijelzőket, a metró mozgólépcsőit, valamint több peronhangosító rendszert is, ezzel támogatva az önálló és biztonságos közlekedést.
A jövő hangosabb – és akadálymentesebb
Bár még van tennivaló a teljes körű akadálymentesítésig, az új járművek – például a CAF-villamosok és a megújuló buszflotta tagjai – már gyárilag megkapják a VIAR-rendszert. A fejlesztések révén a budapesti közösségi közlekedés egyre kényelmesebb, okosabb és befogadóbb lesz – minden utas számára.
Forrás: BKK
- Így zajlik a rokkantkocsi igénylése
- Nyáridéző tartalommal érkezett a Vakok Világa új lapszáma
- Az Ezüstcipő Focisuli növendékei a Puskás Múzeumban és Arénában
- Új korszak a szemsebészetben
- Együtt könnyebb: új tudásanyag az elfogadó oktatásért
- Október 15. – A fehér bot (a vakok és gyengénlátók) nemzetközi napja
2025. október 16.
Csatlakozzon a MEOSZ „Korlátok nélkül” projektjéhez!
2025. október 16.
Rendkívüli közgyűlés az Autisták Országos Szövetségénél
2025. október 16.
Vádemelés támogatásokkal való visszaélés miatt
2025. október 16.
Ahány ház, annyi szokás
2025. október 16.