Megfelelés az akadálymentesítési törvénynek

Megosztás:

Június 28-a fontos nap az akadálymentesítés szempontjából, mivel számos terméknek és szolgáltatásnak meg kell felelnie az európai akadálymentesítési törvényben meghatározott követelményeknek.

Az európai fogyatékosságügyi mozgalom hosszú kampányát követően 2019-ben hatályba lépett európai akadálymentesítési okmány kulcsfontosságú jogalap ahhoz, hogy a fogyatékossággal élő emberek számára biztosított legyen az egyenlő esélyű hozzáférés.

Most arra van szükség, hogy a nemzeti kormányok, a vállalkozások és a magánszervezetek is tegyék a dolgukat

A vállalkozásoknak ezt lehetőségnek kell tekinteniük arra, hogy a törvény jogi követelményein túlmenően olyan termékek és szolgáltatások létrehozásával töltsenek be egy egyértelmű hiányt, amelyeket a lehető legtöbb ember tud használni. A hozzáférhetőség biztosítása új piacokat nyit meg, és a vállalatokat a sokszínűség és befogadás európai értékeihez igazítja.

A kötelezettségek kiterjednek az importőrökre és a forgalmazókra is

A törvény követése jó üzleti érzéket alakíthat ki egy olyan időszakban, amikor az európai vállalatoknak minden eddiginél versenyképesebbnek és innovatívabbnak kell lenniük. Az európai uniós intézményeknek és a nemzeti kormányoknak a segítség nyújtásával és szilárd végrehajtási mechanizmusok létrehozásával ki kell venniük a részüket ezek támogatásából. Az olyan projektek, mint az AccessibleEU Centre jó kezdetnek számítanak, de ki kell őket bővíteni az akadálymentesítéssel foglalkozó európai és nemzeti ügynökségekkel, amelyeknek szakértelemmel kell rendelkezniük ezen a téren. Az akadálymentesítésre főként a fogyatékossággal élő embereknek van szüksége, de mindenki számára előnyös, beleértve az európai vállalkozásokat is.

Mindenkinek ki kell vennie a részét a munkából

Felszólítjuk a vállalkozásokat és a magánszervezeteket, hogy:

  • Kövessék az Európai Akadálymentesítési Törvény egyértelmű iránymutatását és garantálják, hogy minden termékük és szolgáltatásuk hozzáférhető legyen!
  • Termékeik és szolgáltatásaik fejlesztésébe vonjanak be akadálymentesítési szakértőket és fogyatékossággal élő felhasználókat!

Felszólítjuk a nemzeti kormányokat, hogy:

  • Nemzeti törvények révén terjesszék ki az akadálymentesítésre vonatkozó jogi kötelezettségeket más termékekre és szolgáltatásokra is!
  • Vonják be a fogyatékossággal élő emberek szervezeteit az Európai Akadálymentesítési Törvény és más, egyenlő esélyű hozzáférést biztosító jogszabályok ellenőrzésébe és végrehajtásába!
  • Fektessék be a szükséges emberi és pénzügyi erőforrásokat az akadálymentesítésért felelős nemzeti hatóságok munkájának végrehajtásába és ellenőrzésébe, és segítsék elő együttműködésüket a fogyatékossággal élő emberek érdekképviseleti szervezeteivel!

Felszólítjuk az Európai Uniót, hogy:

  • Hozzon létre egy Európai Akadálymentesítési Ügynökséget, amely szakosodott támogatást nyújt az EU-nak és a tagállamoknak az akadálymentesítési politikákkal kapcsolatban, valamint a hatóságoknak, a vállalkozásoknak és az egész közösségnek ezek gyakorlati megvalósításához!
  • Biztosítsa, hogy a fogyatékossággal élő emberek számára az akadálymentesítés minden új jogszabályban kötelezettségként szerepeljen! Az ilyen rendelkezéseknek a jogbiztonság érdekében hivatkozniuk kell az Európai Akadálymentesítési Törvényre.

Alábbiakban azon termékek és szolgáltatások listája, amelyeknek 2025. június 28. után hozzáférhetőnek kell lenniük:

Termékek:

  • Általános célú fogyasztói számítógépes hardverrendszerek (azaz számítógépek, táblagépek, laptopok) és az ezekhez a hardverrendszerekhez tartozó operációs rendszerek (pl. Windows vagy MacOS);
  • Fizetési terminálok (például üzletekben vagy éttermekben) ;
  • Az irányelv hatálya alá tartozó szolgáltatásokhoz kapcsolódó önkiszolgáló terminálok (ATM-ek, jegykiadó automaták, check-in automaták és interaktív önkiszolgáló terminálok, amelyek információt nyújtanak) ;
  • Interaktív számítástechnikai képességgel rendelkező, elektronikus kommunikációs szolgáltatásokhoz használt fogyasztói végberendezések (más szóval okostelefonok, telefonálásra alkalmas táblagépek);
  • Interaktív számítástechnikai képességgel rendelkező fogyasztói végberendezések, amelyeket audiovizuális médiaszolgáltatások elérésére használnak (például digitális televíziós szolgáltatásokat tartalmazó televíziós berendezések, például okostévék);
  • E-olvasók (például Amazon Kindle vagy Tolino e-olvasó).

szolgáltatások:

  • Elektronikus kommunikációs szolgáltatások (például az Orange vagy az One (régi nevén Vodafone) szolgáltatásai);
  • Audiovizuális médiaszolgáltatásokhoz való hozzáférést biztosító szolgáltatások (például a BBC iPlayerhez hasonló tévécsatornák és a Netflixhez hasonló video on demand platformok weboldalai vagy alkalmazásai);
  • Fogyasztói banki szolgáltatások (például pénzfelvétel, átutalások, online banki szolgáltatások, bankszámlanyitás);
  • e-könyvek;
  • E-kereskedelem (azaz olyan weboldalak vagy mobilalkalmazások, amelyeken keresztül a vállalatok online értékesítik termékeiket vagy szolgáltatásaikat);
  • A közlekedési szolgáltatások egyes elemei, amelyek a tájékoztatáshoz és a jegyértékesítéshez kapcsolódnak, kivéve a városi, elővárosi és regionális közlekedési szolgáltatásokat, amelyek esetében csak az önkiszolgáló terminálok tartoznak ezen irányelv hatálya alá.

Fontos megjegyezni, hogy az irányelv tárgyalása során az EU Tanácsa által képviselt nemzeti kormányok álláspontja gyakran eltért a miénktől, például amikor az épített környezet vagy a városi közlekedési szolgáltatások bevonásáról volt szó. Az Európai Akadálymentesítési Törvény azonban egy minimális harmonizációs irányelv. Ez azt jelenti, hogy semmi sem akadályozza meg a nemzeti kormányokat abban, hogy a jogszabály hatályán túlmenően további termékekre, szolgáltatásokra és környezetekre is kiterjesszék.

Forrás: SVOE, Edf-feph.org, angol nyelvről fordította: Taskovics Adél

Megosztás:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük