Csakúgy, mint előtte a nagyobbik testvére, Violet is a Yeppoon-i otthonához legközelebbi központi általános iskolába jár. A legtöbb diákhoz hasonlóan neki is voltak nehezebb periódusai, de ebben az évben, az 5. osztályban egy kiemelkedő éve volt. Ezt Violet édesanyja, Shalee Gregson-Quinn meséli.
“Van egy tanára, aki igazán megérti, hogy Violetnek joga van ott lenni, és kiváló oktatásban részesül, ha ott van.”
“Ez csak egy mellékes dolog, de Violet Down-szindrómás” – mondja az anyja.
Ez az, ami annyira különlegessé teszi a történetet, hogy ezt az élénk fiatal lányt olyan osztálytársak veszik körül, akik szintén csak mellékes dolognak tekintik fogyatékosságát Ahogy a tanára, Angela Hinds is, aki nagy elvárásokat támaszt Violettel szemben, és keményen dolgozik azon, hogy a társai között legyen boldog és elkötelezett.
Ezek az elvárások segítenek abban, hogy Violet olyan hétköznapi életre vágyjon, amelyet sok ausztrál magától értetődőnek vesz. Lehetőséget arra, hogy hasznos munkát folytasson, utazzon, kapcsolatokat alakítson ki és barátokat szerezzen.
“Megváltoztatja az életet, ha a szülő érzi, hogy valaki ennyi energiát fektet gyermeke fejlődésébe” – mondja Gregson-Quinn.
Éppen ezért elkeserítő az a kormányzati bejelentés, amelynek értelmében sok más, Violethez hasonló queenslandi fiatal lemarad egy olyan oktatásról, mint amiben ő részesülhet.
A Liberális Nemzeti Párt (LNP) legutóbbi költségvetésében bejelentette, hogy a történelem “legnagyobb speciális iskolai beruházása következik”, és ígéretet tett hat új speciális iskola építésére.
Ez jelentős irányváltást jelentett a 2018-as elképzeléshez képest, amely szerint a fogyatékkal élő diákokat bevonják az általános iskolai oktatásba. Kate Jones akkori oktatási minisztert világszerte ünnepelték, dicsérték és támogatták bátor döntéséért.
A mostani lépés viszont sokakat megdöbbentett, többek közt az ausztrál fogyatékossággal élők diszkriminációjával foglalkozó biztos, Rosemary Kayess sürgette az LNP-t, hogy vessék el az ötletet, miszerint több “szegregált iskolát” építenek.
“Nagyon aggasztó, hogy a queenslandi kormány nyilvánvalóan figyelmen kívül hagy minden bizonyítékot és szakértői tanácsot, ami a fogyatékkal élők befogadó oktatásának jelentős előnyeivel kapcsolatos” – mondta Kayess.
“A speciális iskolai beiratkozások száma több mint 38%-kal nőtt 2019 óta, és nem hagyhatjuk figyelmen kívül a szülők és gondozók növekvő igényét, akik gyermeküket speciális iskolába akarják küldeni” – mondta John-Paul Langbroek oktatási miniszter.
A miniszterelnök, David Crisafulli a hónap elején azt mondta, hogy elismeri a különböző nézeteket a fogyatékkal élő gyermekek oktatásával kapcsolatban, de teljes szívvel hisz kormánya politikai változásában.
Alastair McEwin professzor, aki süketen született, egyike volt annak a hat biztosnak, akik a négy évnyi vizsgálat után átadták a fogyatékosságügyi királyi bizottságnak a jelentést 2023-ban, amelynek konkluziója az volt, hogy a fogyatékossággal élő gyermekek jobban érzik magukat, és jobban fejlődnek a hagyományos általános iskolákban.
McEwin többször is elmondta, hogy soha nem ajánlotta a szülőknek, hogy inkább egy speciális iskolát válasszanak a hagyományos helyett. Éppen ezért a queenslandi speciális iskolák építését “riasztó”-nak nevezte. Ő egyike volt annak a három biztosnak, akik azt javasolták, hogy fokozatosan, de teljes mértékben szüntessék meg ezeket az intézményeket Ausztráliában.
A bizottság azonban megosztott volt az ügyben. Az elnök és két másik biztos egy alternatív megközelítést javasolt, amely szerint a speciális iskolákat az általános iskolákon belül, vagy azok közvetlen közelében kellene elhelyezni.
A vita összetettségét a Queensland Teachers’ Union elnökének, Cresta Richardsonnak a nyilatkozata foglalja össze, aki szerint az állami iskolák büszkék arra, hogy irányt mutatnak a befogadás terén, de szerintük is a “szülőknek és diákoknak, akiknek szükségük van rá, hozzá kell férniük speciális iskolákhoz is”.
“Nincs két egyforma diák, és a szülők elvárásai is iskolánként nagyon eltérőek lehetnek” – mondta Richardson.
“A jelenlegi befogadási modell jelentős kihívásokkal és további munkaterheléssel jár a tanárok és az iskolavezetők számára, olyan munkaterheléssel, amely képzést, erőforrásokat és finanszírozást igényel.”
A Queenslandi Műszaki Egyetem (QUT) professzora, Linda Graham egyetértett abban, hogy ha nincs olyan rendszer, amely támogatná a tanárokat abban, hogy fogyatékkal élő diákokat vonjanak be az osztálytermeikbe, az eredmény közel sem lenne ennyire rózsás. Viszont a közelmúltban erre kevesebbet áldozó költségvetés csökkentette az általános iskolák befogadóvá tételének ösztönzését.
“2018 óta nagyon keményen dolgozunk azon, hogy ez továbbra is megvalósuljon Queenslandben, de most kihúzzák alólunk a szőnyeget.”
Forrás: theguardian.com